Nu bliver det svært

Hvor dumt at snyde sig selv så meget. Men troede seri-fucking-øst at når nu jeg havde banket min mand-kvinde-dobbelthed ud til alle der kan læse dansk, ikke mindst hele vennebanden på Facebook, så var resten bare et spørgsmål om at få det gjort.Tænk, at naive-transen er så… naiv. Rejsen starter jo først nu. Det er først nu det bliver svært.

For selvom ord kan meget, så er og bliver det handling der tæller på langdistancen. Ord der forklarer og forklarer og forklarer lyder fint. Men hvis jeg mener mine ord, så skal de blive til virkelighed. Og i dag, netop i dag, indser jeg et lille hjørne af en forståelse af hvor stor en opgave det er.

Har jeg løse håndled når jeg er Jacobine? Har jeg neglelak på til hverdag? Er jeg fullblown offentlig fordi det vigtigt og fordi jeg er stolt og stædig? Eller lidt i det skjulte for egen trygheds skyld? Lærer jeg at gå ordentligt i høje hæle eller sjosker jeg bare af sted med adskilte mandeben og uden ordentligt hoftedrej?  Eller skal jeg være bevidst ligeglad? (En nydelig dame der kunne være min mor lærte mig faktisk at gå i stilletter for et par år siden. Stærkt erotisk, men uden skyggen af kødelig sex. Dog stadig noget der kræver dyb koncentration.) Er jeg psykisk og måske ligefrem fysisk klar når mennesker angriber mig for at være den jeg er? …og oceaner af lignende spørgsmål, der alle skal besvares før eller siden.

Det handler om identitet, seføli. Hvordan er egentligt den kvindelige side, som altid har været indeni, men som aldrig har mødt andre mennesker? Hvordan opfører hun sig? Hvordan taler hun? Hvordan tænker hun? Hun ER jo mig. Men lige så vel som hun ikke har noget tøj eller nogen gangart, så har hun ikke noget sprog. Hun har ingenting. Eller ingen “gestalt”, som visse psykologer vil sige.

Og jeg har slet ikke lyst til at skifte mig selv fuldstændigt ud. Er uden tvivl også en mand. Så skal jeg være en tosidet person, der nogen gange er “Den Gamle Jakob” og nogen gange “Den Nye Jacobine”? Eller skal de smeltes samme til en? Og hvad hedder jeg så?
Hvad med venner og familie? De læser jo med her, mange af dem (Sært. Men hej-hej!). Og de er pis-søde. Men alligevel; hvad nu hvis de ikke rigtigt klikker med Jacobine? Skal jeg så fortsætte som Jakob for venskabets skyld?

Knep! Er jo absolut ingen vegne kommet. Bjerg med bjerg på.

 

PS
Er virkelig glad for at I læser med her. Som at stå foran et intelligent spejl, der på den ene side vil det godt, men på den anden side ikke finder sig i alt for meget tomgang. Og vildt og inderligt forundret over at så mange er hoppet med ombord.

16 thoughts on “Nu bliver det svært

  1. Kommer lidt til at sammenligne med mig selv – uden der egentlig er direkte kobling. Sådan er det, eget snudeskaft ser man sgu først ;-) Jeg er stressramt pt, og har brugt måneder på at forholde mig til Gamle T (hende, der kunne alt og dansede på bordene til den lyse morgen) versus Nye T (hende, der åbenbart ikke kan finde ud af at være mor til 2 OG passe et fuldtidsjob, selvom hun nægter at erkende, der er noget hun ikke kan.) Faktisk er jeg netop begyndt at slappe af med tanken om at jeg rummer både den gamle og den nye. Nogle dage er der mere plads til den ene end den anden. Og det er ok!!
    Måske kan du bare følge dit eget flow. Tage dametøj på, når du lyster det. Og i de mængder, du lyster. Det der med Jacobines personlighed, skal du ikke tænke så meget over. Du er jo ikke skizo, du er bare dig. HELE dig! Jeg siger ikke det er let. Og jeg er klar over, der er nogle hensyn, du kan være nødt til at tage. Men du skylder ingen noget. Dit tempo er det rigtige tempo. Og fedt at du har fået din egen blog. Go girl!

    1. Super skrevet! DU er nemlig ‘bare’ dig – uanset det ikke er nemt, for du kender jo ikke den side af dig selv endnu! :)

  2. Jeg tænker at det må være ligesom at gå i pubertet igen – altså da jeg var i den hormonpumpende og forvirrende alder skiftede jeg nærmest personlighed og stil hver dag (punk, intellektuel, boheme, maskulin med store skulderpuder og prinsesse med lyserøde skørter) – til stor forvirring for både mig selv og mine omgivelser. Min mor blev fx hele tiden (til min store irritation) ved med at komme med kommentarer som: eeej Anne nu kan jeg ikke kende dig igen, hvor SER du altså anderledes ud – og jeg synes bare hun skulle holde sin kæft for det var belastende, at det ikke kun var mig selv, der ikke kunne finde ud af det, kunne hun ikke bare lade som ingenting, hmmmm, jeg tænker at du i hvert fald skal huske at give “projektet” god tid og ikke tro at du finder dine ben (med fødder med og uden stilettter) lige sådan med det samme, og tæve dig selv fordi du rammer forkert nogle gange… jeg glæder mig til at følge med her på sidelinjen :-)

  3. Altså, jeg syns faktisk det du beskriver af overvejelser minder meget om dét projekt det konstant er at være MENNESKE – altså sig selv på godt og ondt med alt hvad det indebærer. Og du har jo selv snakket frontstage-backstage: mange af de overvejelser du skitserer syns jeg lyder som om de foregår meget på fronten – hvis du mærker efter hvad der er rigtigt på back´en tror jeg måske det hele gir mere sig selv… Så vokser der garntrisser den helt rigtige dosis neglelak i rigtig nuance ud – af sig selv, nærmest. HEP-HEP med projektet. KH Lisbeth

    1. Tak. Kan se hvad du mener, men det er vel altid svært at “føle efter”. Vi snyder os selv og har støj på linjen. Er fanget i vanetænkning og nervøsitet. Vores krinkelkroge er alt andet end nemme at kortlægge. Og når der skal føles efter til en helt ny identitet, så er der en del at lave.

      Du har ret I at jeg tænker/skriver en del om det uden på. Men det er jo netop fordi det er manifestationen af det inden i. Jeg vil gerne begæres, behandles, ses og forstås som mere som en kvinde. Men jeg må finde smuthuller og genveje som almindelige kvinder ikke behøver, for jeg er jo en mand. Derfor er det ydre så væsentligt.

  4. Kolorista har fat i noget der, føl efter indeni, uanset hvad det siger, så er det, det rigtige for dig! :O)

    Og så bliver jeg lige nødt til at høre, om du overvejer at give kurser i, at gå i høje hæle?? Evt. en undervisningsvideo på bloggen?? ;O)
    Jeg ville så gerne kunne, men ligner en ko på stylter, der har skidt i bukserne. Og jeg taler altså ikke om de hæle der er 15 cm høje! Bare de er mere end 5, så går det helt galt. Og jeg tror at Jacob/-ine er lige manden/kvinden der kan lære os det. For jeg er ikke den eneste der ikke kan gå på høje hæle!! :O)
    Må søndag være mild ved dig
    Lotte :O)

  5. Jeg hepper også… Giv dig selv rum og plads til at være den du er i det nu, du nu føler for det. Øvelse gør mester! Som nævnt, du skylder ingen noget – udover dig. Og din omgangskreds er med garanti forberedt på, dagen kan komme hvor din stemme pludselig bliver lys, og du tropper op juleaften i smukke høje hæle. Tilslutter mig i øvrigt en video med instruktion i hæle. Jeg var engang killer i dem, men har misten den. Følelsen og teknikken. Giv den gerne videre…

    1. Må lige slå fast: jeg går pænt i høje hæle af en mand at være. Men har ikke tusindvis af timer under vesten som de fleste damer. Så instruktør bliver jeg næppe. ;-)

      1. En video vil være lækker alligevel :P

        Måske det ville anspore andre til at dele ud af teknikker … ?

  6. Kære Jacob.
    Jeg er født med kvindelige kønsdele, og jeg kan ikke engang finde ud af de ting, som du har det svært ved. Til gengæld kan jeg hugge hovedet af en høne uden at blinke eller fjerne indvolde fra et rådyr. Forstår du, hvor jeg vil hen? Måske skal du ikke kategorisere alle dine tanker/følelser/lyster som enten Jacobs (maskulin) eller Jacobines (feminin). Kan godt se, at det kan være svært, når det kommer til “feminine” klæder; neglelak, stiletter osv. men helt alvorligt. Hvis de to dele af dig kan blive enige om at dele lejlighed oppe i dit skønne hoved, så falder det hele nok på plads. Måske når du ikke længere ser det som separate personligheder, men bare som 2 sider af dig, som sagtens kan eksistere side om side. (Ex. har jeg en ret feminin krop. Men min udstråling og energi bliver nok i langt højere grad opfattet maskulin.) Men begge træk er jo mig. Ligesom du både er begyndende måne og neglelak på tæerne! :D

    Hold da op. Langt, rodet indlæg.

  7. Kære Du,

    Ting tager tid, og svære ting tager som regel længere tid. Måske ikke meget trøst, men jeg kan kun sige som de andre kommentatorer – giv dig selv tid til at finde ud af, hvordan DU har det bedst med at udtrykke dine sider og give dem plads til at være og vokse :-)

    Angående at gå i stiletter, så er her et link til en side, som måske kan hjælpe dig:

    http://www.høje-hæle.dk/at-gaa-i-hoje-haele.html

    Glæder mig til at følge din udvikling :-)

    Varme tanker fra en kvinde, der er fascineret af mange mænd i dametøj

  8. Ejj….. jeg skriver sgu en mail her….. Det bliver for omfattende at skrue fikst ned i en stram og lækker lille kommentarboks. (af læder ….. )

  9. … tage sig sammen… vil jo ikke være den Søs, der ikke skal blande sig i det offentlige rum og derved gør det hele akavet for dig (jævnfør forrige indlæg fra din hånd)… men fuck det…!
    Nå: Jeg går skide godt på hæle… Min røv sidder bedre, min holdning er for en gang skyld flot, mine læge bliver pænere og jeg føler mig meget mere feminin…
    -Men jeg er også ekstremt klodset, så jeg kom ikke sovende til det. Det tog tid, lang tid og gav meget ømme føder, ankler, hofter og knæ. Det gør det sådan set stadig, så hæle skal bruges med måde af hensyn til helbredet…
    Du SKAL øve dig først, for det ser så dumt ud når folk ikke kan gå på høje hæle og en stor skude, der går skide godt på hæle er meget smukkere end en lille petit ting, der stavre afsted.
    Konklusionen må være, at selvfølgelig skal du gå på hæle og meget høje hæle er meget fede, men kræver meget øvelse.
    -Og hvis man ikke vidste det i forvejen så kunne man jo se på billedet på Marensblog at du har benene til både stilletter og korte skørter…

Skriv et svar

