Husmoderråd

Nu til aften har transen set to ting der gør ham forbeholden over for glæden ved at være kvinde…

1)
Fra Anders Haahr Rasmussens blog ved jeg nu at Hollywood-film for alvor pisser stående. Anders introducerer nemlig Bechdel-testen, der har til formål at vurdere om en given spillefilm rummer ideen om at kvinder er værd at samle på. For at bestå testen skal en film kunne svare positivt på tre spørgsmål:

1. Er der mindst to navngivne kvinder med i filmen?
2. Taler de med hinanden?
3. Om andet end mænd?

Det lyder ikke svært vel? To karakterer som vi ved hvad hedder skal veksle bare nogle få ord. De skal være kvinder og ordene må ikke handle om mænd. Men kun to ud af de ni Oskar-nominerede til “Bedste film” består testen rent, selvom de seføli alle klarer sig hvis man udfører den med maskulint fortegn. Her er en flok mere som dumper:

Slumdog Millionaire, Shrek, Pirates of the Carribean, Bourne Identity, Austin Powers, Fight Club, Milk, En Verden Udenfor, Ringenes Herre, The Truman Show, Alene hjemme, Tomb Raider, Ghostbusters, The Big Lebowski, Oceans Twelve, Trainspotting, Toy Story, Da Harry mødte Sally, Gladiator, Tilbage til Fremtiden, Pulp Fiction, Seven, Biutiful, Submarino, Cars 2, The Girl with the Dragon Tattoo.

På et dybere niveau flipper jeg ekstra over den sidste “regel”: at de ikke må tale om mænd. Vil det sige, at når vi normalt ser filmdialog mellem kvinder – fx. i alle de dumpede film herover – handler den altid om at iscenesætte mænd? Ellers var de jo ikke dumpet. …det er jo omvendt vestlig hiab-gakgak.

2)
Så var der præmiere på Divaer i Junglen på TV3. Ideen er simpel: man skraber toppen/bunden (vælg selv efter smag/medlidenhed) af reality-universet og finder otte unge kvinder og to yderst affekterede homo-drenge. Til sammen så kunstige at emaljen på dine tænder tager skade af at tænke på dem. Så lokker et hjerteløst produktionsselskab dem ud i lidt jungle under falske løfter om berømmelse og håber på at de er lårbensflækkende dum-hysteriske og fuldstændigt deprimerende selvoptagede.

Det er de. Jeg har set reklamerne. Jeg har set klip på TV3-hjemmesiden. Jeg har tryglet alle universets guder om aldrig at skulle se et helt afsnit (desuden har jeg ikke flimmer). Så jeg ringede til ven med stærkere nerver og en sær lyst til nethindevoldtagende tv og tjekkede om programmet indfriede forventningen. Han sagde at der var sat nye rekorder for dumhed. Og at det tydeligvis var gjort med vilje.

Og som det altid er med reality, så fortsætter torturen selv efter programmet, for når man besøger EB nu til aften er den fucking øverste “nyhed” dette:

Amalie: – Jeg er vant til at blive udstillet på det dummeste
Artiklen indeholder blandt andet følgende uselviske betragtning: “Når jeg er på tv, er jeg jo vant til, at det er mit eget program. Det er helt anderledes at se et program, hvor der skal være plads til andre. Når jeg ser det, tænker jeg, at jeg vil se noget mere med mig selv. Det bliver lidt kedeligt, og jeg tænker ‘kom nu med noget mere mig’, fordi jeg er vant til at se på mig selv, siger Amalie”

Jo, der er to mænd med. Men deres fremtoning er skåret over den vildeste dum-gås-skabelon. Så reelt består besætningen af ti væsner der spiller rollen som aldeles hjerne-klorvaskede karikatur-barbiedukker.

Det er imod min almindelig respekt for andre mennesker at kalde dem så grimme ting som ovenfor gjort, især i fuld offentlighed. Men når TV3 med fuldt overlæg udvælger unge der har så store svagheder bare for at tjene reklamepenge, så må tyren tages ved pikken. I gamle dage var det Den Skæggede Dame og Elefantmanden som vi hylede af. Det var ækelt. Nu er det Amalie & Co. Det er det osse.

Og med ovenstående to historier som baggrund vil jeg blot erklære: jeg er feminist. Og kære medsøstre, der er – uden pis – alt for meget at kæmpe for endnu. Det kan ikke være rigtigt at kvindesynet i medierne er så massivt forvredet. Det er jo pilråddent. (Og så har jeg ikke engang taget fat på hvordan landets første kvindelige statsminister bliver behandlet.)

Dagens husmoderråd anno 2012 er således: husk at give dine unger en chance for at skelne mellem gavnlig kønsforskel og giftig kønsudnyttelse.

______________________

Hvis du er enig for alvor, så vil jeg aldeles selvpromoverende foreslå at du klikker på en “share”-knap. Ved godt at vi langt oftest kun dele sjove ting, men skal der rykkes noget, så SKAL vi altså til at snakke politik i hverdagen også. Og hverdagen er nettet.

9 thoughts on “Husmoderråd

  1. Hvor er du skarp! Du har ret, det skal deles og er gjort.

    Godnat. I morgen tager jeg røde strømper på.

  2. Rimelig meget off topic så jeg i morgentv (jeg er på barsel og ammer, det er min undskyldning) at der er en butik på søborg hovedgade, der handler med sko i store størrelser, også smarte damesko. Giant shoes hedder den vist. Indslaget fik mig til at tænke på dig. Muligvis kender du allerede butikken, men det skader jo sjældent med lidt forbrugerinfo:-)

  3. Ej, hvor er der mange ting, jeg gerne vil skrive til dit indlæg – noget om, at kvinde sgu’ også er kvinde værst; at vi ikke roser hinanden nok, hjælper hinanden, når vi kan, og og at vi glemmer at indtage verden på den ‘feminine måde’. Oplever mig selv i bukser og flade sko, når jeg skal tage de svære forhandlinger på job – bare for ikke at få skudt i skoene, at ‘jeg udnytter, at man ikke er hård ved en kvinde’… Men ordene falder over hinanden, og hjernen fyldes op af begreber som ‘medsøster’, ‘kønskvotering’ og den slags – som har har så svært ved at se ret og vrang på!?

    Men du har SÅ ret – tænk, at det virkelig kan betale sig at lave en serie, hvor man udstiller dem, der ikke er kloge nok til at holde deres kæft lukket – dét siger mere om TV-seerne end om producenterne, for uden reklamekroner og seere, ingen serie…

    1. Er nu ikke sikker på at det ikke siger mest om medieindustrien. De har tusindvis af målinger der skal optimere fascinationskraften. Og et hav af subtile virkemidler som seerne ikke kender.

Skriv et svar

