Køb eller pis af

Jeg er træt af nye fjernsyn, iPad2 og hjemme-espressomaskiner
Jeg er træt af ferieresorts med fuldpension, gigantpools og pigtråd
Jeg er træt af folk der fjerner alger fra fliserne med gift
Jeg er træt af at se endnu et indkøbscenter blive bygget
Jeg er træt af Føtex-parolen: Få råd til MERE! (Mere! Mere! Mere! Mere!)
Jeg er træt af gasvarme på fortovscafeen
Jeg er træt af røde politikere med private sygeforsikringer og børn i privatskoler
Jeg er træt af at danske håndværkere er sure på de polske
Jeg er træt af at privatbilisme næsten er det vigtigste der findes

Jeg drømmer om et fantastisk år. Det mest hyggelige i danmarkshistorien, bedre end de snart glemte bilfrie søndage, bedre end dengang fodboldlandsholdet vandt EM på afbud.

Et år som vores børn vil huske som noget helt særligt. Et år hvor vi alle besluttede at vi ikke ville købe noget som helst vi ikke for ALVOR havde brug for. Mad skulle vi ha’. Og et par nye briller hvis de gamle virkelig ikke kunne repareres. Og bleer og medicin og vaskepulver.

Men der ud over skulle vi bruge det vi allerede har, for vi har jo så rigeligt af det hele. Og hvis vi virkeligt for alvor manglede en dims, så kunne vi bytte os til den eller finde den på genbrugeren. For hvad enten det er en kuglegrill, et par vinterstøvler eller en PC, så står der mere end nok rundt omkring i hjørnerne til at holde os kørende i et år.

Om så din bolig er brændt, vil jeg vove at påstå at hele molevitten kan erstattes fra familie og venners kældre og lofter. Selvfølgelig får du ikke et spritnyt 54-tommers, men mindre KAN vise Disneysjov og Deep & Wide Anal Intrusion nr. 8.

Et helt år uden BR, H&M, Bahne, IKEA, Ford i Taastrup, Synoptik og hvad har vi. Ville du kunne gøre det? Ingen nye skindhandsker når det bliver koldt? Ingen nye krukker til haven? Ingen fed taske hjemtaget fra London? Seføli kan du det, især hvis det gjaldt noget. Du ville være præcis lige så lykkelig eller ulykkelig om et år, med eller uden nye handsker, krukker og tasker. (Hvor meget af det du købte det seneste år har haft afgørende betydning for din livslykke idag?)

Et helt år, hvor affaldsdyngerne ikke voksede. Hvor vores børn lærte at lykken ikke findes i shopping. Hvor vi i fællesskab gav vores eget tossede og ansvarsløse overforbrug en tur i skammekrogen. Og måske fandt ud af at vi snildt kan være glade uden. Hvor moderæset i skolen og på arbejdspladsen var aflyst. Hvor vi kunne være lidt mindre dobbeltmoralske, og så småt erkende at hvis hele verdens befolkning levede som os, så ville jorden bryde sammen.

“Det vil være en nationaløkonomisk katastrofe” vil alverden sige. “Hårrejsende naivt!” For butikker i titusindvis ville lukke. Hundredetusinder ville blive arbejdsløse. Statens indtægter ville falde med mange milliarder. Det ville udløse en krise langt værre end den vi har nu.

De har ret. Det ville ramme masser af mine gode venner, som arbejder i butikker eller på reklamebureauer eller er chauffører eller styrer et webshop-lager eller importerer ting og sager. Og det ville ramme mennesker langt væk fra Danmark som lever af at sy dit og mit tøj eller samle vores iPad.

Så vi fortsætter som hidtil. Det vil enhver fornuftig jo gøre.

 

.


En lille bøn: Ja, jeg er på vej til at stå helt frem og blive trans-forkæmper. Tror det er vigtigt at sætte ansigt på en trans i fuld offentlighed og sige “det er mig – ser jeg farlig ud”? Du kan hjælpe ved at like min blog på FB (lige her). Så får du også nys når der er nyt.

19 thoughts on “Køb eller pis af

  1. Jacob, kig lige forbi Andrea og Jeppes side – så ser du, at det KAN lade sig gøre med et år uden alt det – og det man får retur, er SÅ meget federe;o)

    http://andthegreatescape.blogspot.com/

    Via dette link, som er til den første blog – finder du et link til den anden blog:-)
    Læs og bliv inspireret!

    1. Uha, så ekstremt behøver det ikke at være! …man må godt blive boende og godt have opvaskemaskine og plæneklipper.

      Det der lyder faktisk lidt skræmmende på mig. Men klart fascinerende, også.

  2. Hej Jacob.

    Hvor er det et fantastisk indlæg du har skrevet!

    Jeg er enig med dig, og jeg ville ØNSKE at jeg kunne holde 1 enkelt år, uden at købe alt muligt grej, som jeg i virkeligheden godt kan undvære. Men jeg vil være ærlig og sige, at det kan jeg ikke. Jeg ELSKER sko, og jeg ville dø en lille smule indeni, hvis jeg ikke fik et par nye sko i et helt år. Det er så ærgeligt, men sådan er virkeligheden. Vi er alt for materialistiske.

    Det er sjovt at du nævner den “fede taske hentet hjem fra London”, for i sommers gjorde jeg præcis dét.
    Mig og min eks-kæreste var lige gået fra hinanden, efter et langt forhold. Vi havde bestilt ferie og den måtte vi selvføgelig aflyse. I min sorg og øv-hvor-er-alting-fucking-nedern, tog min mor mig med til London. En pigetur, for at hjælpe lidt på humøret.
    Og da jeg stod med den pragtfuld Mulberry i hånden, som jeg havde ønsket mig i flere år, der sagde både mit hjerte og hjerne til mig “Køb den. Du fortjener den.”
    Så jeg købte den. Jeg smed mit dankort igennem maskinen og brugte de 10.000 kr på tasken, som egentlig skulle ha’ været brugt til ferien. Men jeg NØD det. Det var så dejligt at forkæle mig selv, når jeg var så langt nede i kulkælderen. Skuffet over brudet med kæresten, skuffet over et liv der var smuldret og skuffet over en længe ventet ferie der blev aflyst.
    Og hver EVIG eneste gang jeg kigger på tasken, så smiler jeg. Så lidt glæde kan materialistiske ting altså godt give.

    1. Jeg tror tanken om at undvære shopping i et år er langt værre når man ser det foran sig end når året er gået. Sko-elsker eller ej.

      En taske til 10.000 får du mig desværre aldrig med på. Dejligt at du er glad for den, men jeg synes det er forkert. Forkert pris (den er ikke det værd – koster kun så meget for at signalere rigdom) og forkert af dig at købe den. I min optik er du blevet “snydt” til at købe et for dyrt produkt på et tidspunkt hvor du måske havde brug for at stive dig selv lidt af.

      Måske lyder jeg barsk, i så fald undskyld, men man kan ikke være ked af overforbruget og så lige fritage sin egen lille lyst. Så er vi lige vidt.

  3. Kære Jacob. Du rammer igen og jeg er enig. Det ville være overdrevet fedt at leve uden alt muligt hejs. Men et helt år? Når det nu er blevet en del af vores hverdag og alt det?

    Jeg har det måske nemt. Jeg lever i en anden verden hver gang, jeg er på arbejde. Jeg har den mest vidunderlige hvide bomuldkjole uden noget tingeltangel på (og en i uld udover, hvis det er koldt) og bare tæer i græsset. Og sjældent føler jeg mig så meget som MIG, som når jeg er på arbejde.
    Fuck, hvor jeg elsker mit arbejde.

    Thumbs up for velovervejet, lækkert og funderende indlæg.

  4. Gider godt at du blev chef… Kom. Gerne i høje hæle. Du har noget lækkert på hjerne. Og hjerte.

    Ville bare lige heppe her ude fra den mørke anden side. Syns du lækker at læse !

  5. Hej, Jacob.
    Min kommentar til dig, er slet ikke til det her indlæg. (Gad faktisk ikke at læse det, for er jævnt træt af bloggernes massebrokkeri der lige har domineret, men alle kan jo have lyst til at give verden en opsang ;) )

    Det handler om, at jeg får et par år siden besluttede mig for, at være et bedre menneske. Ja, meget enkelt, ikke? Sådan noget med at være mindre fordømmende.Jeg har gået på den seriøse privatskole som barn, hvor de eneste anderledes var.. Ja. Der var ikke nogen rigtigt. Selvfølgelig virkelig mange skønne personligheder og farverige mennesker. Men ingen der helt stak ud fra normen alligevel. Og det med fordømmelsen er gået ret godt. Selvom jeg stadig ikke magter folk, der ser ud som om verden kan skride. Hold nu op, altså.
    Nå, men det bringer mig til DIG. For du står for mig som det modsatte. Og du har været med til at åbne mine øjne. Jeg så en crossdresser i dag. I flotte støvler, mandebukser og lilla satinjakke. Og jeg blev simpelthen så glad og stolt på hans vegne. Og en lille smule benovet, fordi jeg igennem din blog har fået et indblik i, hvor meget det kræver at gå ud i verden som den man er.
    Før i tiden havde jeg nok tænkt, at han var mærkelig.
    Så tak fordi du har givet mig et skub mere på vejen – Og fordi du på din helt egen måde gør lidt af verden bedre. (Faktisk også derfor jeg ikke gad at læse dagens indlæg. Fordi jeg ELSKER at læse om det, der er specielt ved dig og din blog. Det andet.. Not so much. Men det virker helt sikkert for nogle andre :) )

    Verdens længste kommentar. Sorry. Det hele kan vist opsummeres med et: TAK.

    – Cecilie

    1. Ps.. Hvor er det egentlig latterligt, at ingen synes det er mærkeligt kvinder går i mandetøj.

    2. Sguda ret sejt sådan bevidst at ville udvide sin horisont og rummelighed. Og jeg er absolut glad for at være med i processen.

  6. Se “No Impact Man” – supersej dokumentar, knap så fanatisk som Andrea og Jeppe… Se den og bliv inspireret:)

  7. P.S. eller sagt med andre ord samt fare for at lyde overforbrugerisk: Jeg ville købe hele pakken.

  8. jeg drømmer om, at et menneske jeg mødte for snart længe siden, og som jeg forelskede mig voldsomt i, var dig, og at vi løb ind i hinanden en dag igen, snart, sådan nærmest tilfældigt, og… jeg drømmer også i det hele taget om et bedre liv, om at blive et bedre menneske (som ovenfor du har beskrevet). Men uanset, så hjælper du lidt på det hele, det synes jeg, du skal vide – både med dine emnevalg og dine lækre billeder af din lækre både maskuline krop og smukke feminine udtryk. Tak for det, og undskyld at jeg er så for meget.

  9. Enig med dig – som så mange gange før. Også enig i det utopiske i projektet – men prøver gerne af i mini-målestok. Køber genbrug – prøver at være CO2-venlig ved at cykle – men er også en dobbeltmoralsk hykler, der ELSKER at få noget nyt/andet og gerne smukt (IKKE dyre tasker fra London – eller velstandsvaskebaljer – er både for nærig og for-arget til den slags ødsleri…) Du er så mega-kløgtig, og jeg nyder at “kende” dig her. Har love-linket til dig ovre i mit kulørte hurlumhejhus… KH Lisbeth

  10. Jeg har lige boet et år i Egypten og har stort set levet uden at købe nogen nye forbrugsgoder.

    Havde lidt indkøringsvanskeligheder i starten og fik da også indkøbt en stavblender som jeg troede ville gøre mig lykkelig (det gjorde den også lidt, men bagefter gik den i stykker).

    Købte også et par bukser da alle mine bukser blev slidt op og et par sandaler da de gamle gik i stykker – men ellers har det været et år uden tilføjelse af nye ting og uden at vi skulle slæbe mere med hjem end ud, da eventyret var overstået.

    Det har været en super befriende oplevelse og ja, selv uden for landets grænser kan man få rigtig mange ting til at gå op i en højere enhed og man har så meget brug for mindre end hvad vi har herhjemme.

    Når det er sagt, er der da rigtig mange ting jeg er glad for at kommet tilbage til – og det er da også lidt trist, når man er kommet tilbage til et land hvor man faktisk kan få nogen ordentligt ting at man er på understøttelse og derfor ikke har råd til noget.

    …. men som du er inde på vi har nok og lykke findes ikke i shopping – og faktisk oplever jeg det også som en form for befrielse at jeg har fået ændret mit forbrugsmønster og ikke længere køber en masse unødvendigt dims.

Skriv et svar

