Pirater og prinsesser – ptfh!

I går aftes luftede transen en yndlingshader: det lyserøde prinsesse-slim der omklamrer piger fra 0 til ca. 6.

Så skrev Trine:

I min datters børnehave har de gudhjælpemig kønsopdelte dage, hvor pigerne får prinsessekjoler på og klipper prinsessekroner i guldpap, og hvor drengene er pirater, laver bål og snitter i pinde. Min datter ææælsker det (heldigvis, for det ville sgu være synd for hende, hvis hun ikke var til prinsessehysteriet), men jeg synes bare det er så forkert. Det gør helt ondt indeni ved tanken om at der kunne være børn, som føler sig forkerte, fordi de ikke lige passer ind i de der ultrastereotyper, de bliver præsenteret for. Dét vil jeg gerne kæmpe imod!

Jamen, det skal der da slet ikke kæmpes imod. Det skal nemlig bare ændres, helt uden bøvl.

Altså, det er kun dejligt med vilde piratlege i børnehaven. Hvor man kan rulle rundt på jorden og råbe og skrige og piske forvildet af sted når “fjenden” angriber. Børn synes det er fantastisk. Osse glimrende med hygge, perleplader og fingerhækling som man kan nusse med og tage med hjem og vise (selvom jeg vrider mig lidt ved tanken om en decideret “prinsesseklub”). Børn nyder den fred og ro som håndarbejde kan give.

Men det MÅ sgu da være det enkelte barn der vælger om hun eller han er pirat eller prinsesse i dag! Ja, piratlegen vil bestå af 97 pct. drenge – og der skal satme IKKE tages hensyn til de få piger. Og prinsesseklubben er klart pigedomineret og enhver dreng eller pige der vil være med skal være stille og deltagende – ellers er det straks herut til piraterne. Sådan er reglerne. Men hvorfor må de ikke selv vælge?

Har vi ikke alle lagt mærke til “drengepigen” over i børnehaven/skolen? Hende som er vild og voldsom og altid går i bukser? Har vi ikke se ham den lidt forsigtige dreng med det pæne hår der går for sig selv? …er det ikke selvindlysende at de skal have lov selv at vælge?

Trine, du kan sagtens ændre det. Du skal bare spørge – venligt og smilende – om de ikke nok vil dele op i “funktion” i stedet: “vild” eller “hyggelig”. Det behøver ikke udløse den store forældre-versus-pædagog-konflikt, for det er same-same bare uden kønsapartheid.

Åhh ja, nogen vil sige, at så snart man blander drenge og piger, så er der noget der knaser. Fordi drengene ER mere voldsomme end pigerne og fordi pigerne ER klogere end drengene. Jamen, glimrende. Så del dem da endelig to gange om ugen. Drenge i den ene ende og piger i den anden. Men så drop lige at smøre et kønsrollecementerende tema ovenpå, please. Lad dem så være DRENGE og PIGER. Og ikke PIRATER og PRINSESSER.

Og forresten: hvor er det grotesk at vi overhovedet kan snakke om ovenstående, samtidigt med at der på voksenniveau kæmpes for at alle køn kan have lige adgang til alt. Glæder mig til den dag en mand eller kvinde stævner sin gamle børnehave for årelang diskrimination og rettighedssvigt.

.


Enig, og tænker andre bør høre sangen? Så husk at dele nedenfor.
Uenig? Skriv for hulan. Det er før sket at transen tog fejl. Måske.

15 thoughts on “Pirater og prinsesser – ptfh!

  1. I think I love you, Jacob.

    Ej men for fanden… jeg får seriøst kvalme af det der scenario med opdelingen. Hvad nu hvis man er pige og bare gerne vil være med i piratlegen, det MÅ man ikke, eller hvad? Man skal være en fucking prinsesse i lyserødt tyl? ØV, altså hvor er det dog normativt!

  2. I mine ungers børnehave er den ledende pædagog på stuen heldigvis så flagrende homo og går i paliet-t-shirts med lady gaga, at alt alligevel er noget rod med hvem der er til hvad, hvilket køn og hvad man syntes man skulle have på dén dag.
    Min datter er fx en dreng, siger hun. Så hun sidder med slidte jeans og hulktrøje og tegner prinsesser. Det er vildt sødt. Hun er bedste venner med både en af pigerne og en af drengene.

    Er meget meget glad for den børnehave.

  3. Jeg er dybt forundret over, det virkelig finder sted??? Seriøst? Åh, jeg brækker mig!
    Ja, det er mig igen med den 2-årige knægt, der handler iført lilla tylskørt og danser rundt i klokkeblomstkjole. Mens storesøsteren snitter et eller andet hun har med hjem fra skovbørnehaven, gerne iført Rapunzel-kjolen. Hvorfor skal det ene udelukke det andet? Det er så håbløst at kæmpe for ligestilling, når vi propper vores unger ned i små kasser!!!
    Altså! Og jeg hader, at alting skal være lyserødt/guld eller lyseblåt/sort med flammer. Hvad har rød, gul og grøn nu gjort? Her i huset er vi igang med oprøret mod pigefarver og drengefarver. Gider ikke høre på det vås. Jeg er lærer, en af drengene i min klasse har lilla som yndlingsfarve. Han går i 2. klasse og er pisse sej fordi han står ved det! Men sådan burde det da ikke være. Det burde være fuldstændigt ligegyldigt, at lilla er yndlingsfarven. Det burde ikke være noget, man lægger specielt mærke til.

    Nå, vil bare sige, jeg elsker, at du tager den slags op, Jacob. Med eller uden kjole og neglelak. I don’t care.

  4. Nu var jeg selv en af de der piger, der var smurt i mudder fra top til tå, åd bussemænd, regnorme osv. og absolut ikke kunne sidde stille. Hvor er jeg dog glad for, at mine forældre har valgt rigtigt, da de skulle vælge daginstitutioner. Jeg havde da følt mig helt, helt forkert i den type, som du nævner. :/

  5. Ej! Jeg er sgu da dybt forarget mand!
    Jeg troede netop at vi var så langt, at vi var i gang med at STOPPE MED AT KØNNE BØRN! Men ak nej, så kommer der bare lige sådan et eksempel. SHIT!

    At børn i forvejen er enormt kønskonservative, gør det selvfølgelig ikke nemmere, men det er jo derfor vi skal lære dem at være som de er, i stedet for at agere ud fra hvad de har mellem benene. Ærlig talt. Vi bruger så resten af livet på hver dag at gå i mod hvad vi har mellem benene, hvorfor i alverden skal det så udbasuneres ved sådan en omgang konservativisme i børnehaven – støttet op af pædagoger! CHRIST (jeps den får ikke for lidt med capslock i dag)

    Jeg var drengepige helt ind til benet, og det blev der taget hensyn til, og hvis jeg ville lege med biler og hadede barbier, så var det sådan verden var. Hvornår gik vi tilbage til en kønsklassificering, der stammer fra 60’erne.

  6. Jeg undrer mig såre – hvad med de piger, der ville være pirater? (det ville have være mig :-) – også selv om jeg nu er en ældre hunkøn på 53!) – Forøvrigt var lyserød en drengefarve (var nemlig en afart af “rød” som stod for det virile, mandige – hm hm) indtil begyndelsen af 1900 tallet – tag den, Barbie! Det ryster mig meget at man deler op i “prinsesser” og “pirater” – og forventer at alle piger er til prinsesse-dresset og alle drengene til pirateriet. Marens børnehave med leder i paillett-T-shirt lyder som et meget bedre sted! Hvad tænker pædagogerne dog på det andet sted?! Ja ja -de røde strømper skal nok ikke lægges helt ned i bunden af kommodeskuffen, hvis det resulterer i en så kønsopdelt verden, hvis man glemmer dem :-)

  7. Min datter på fire er i den grad pjattet med prinsesser så hun var lykkelig da børnehaven for nylig tog pigerne med ind at se dronningens kjoler den ene dag og drengene på tøjhusmuseet for at se våben og rustninger dagen efter. Men vi undrede os…

    1. Ak ja, Sverige. Desværre er de heller ikke helt med. FX skal transkønnede kastreres, hvis de ønsker en kønsoperation.

  8. Åh ja, det prøver de også på i min datters børnehave. Men heldigvis har jeg et fuldstændig fantastisk autonomt barn (jo det kan man godt kalde en fire årig, når hun ALDRIG har ladet nogen! definere hvem hun er). Og når pædagogerne proklamere at nu skal alle drengene ud og lege, springer hun da bare med hvis det er det hun har lyst til. De (pædagogerne) har heldigvis erfaret at det ikke kan betale sig at diskutere med hende, så længe de ikke har et ordentligt argument. Og min yndlings trunte, mener helt bestemt ikke at man kan bruge det, om nogen er dreng eller pige, som argument for at udelukke fra lege.
    (Det kan muligvis forekomme som en blærerøvs kommentar, om den seje unge. Og det er det måske også, lidt.)
    Jeg er pædagog studerende, og er i min uddannelse stødt på diverse dinosaurer i forskellige afskygninger, og med forskellige aldrende ideer om børn/mennesker/livet, og jeg kan kun opfordre til en ting – stil spørgsmål!

  9. Faldt lige over denne blogpost og må sige, at det sgu er sørgeligt, der du skriver og ikke mindst, at det er blevet meget værre med denne kønsopdeling, end det var da mine unger var små. Hvilket vel dybest set er det mest rystende: at det er gået tilbage og ikke frem ad. Alle unger i børnehavealderen (omkring 4-5 år) har en fase, hvor de udforsker deres eget køn. Det er helt normalt, synes jeg. Min søn havde f.eks. en meget militaristisk fase og min datter var til glimmer. Men min militaristiske søn syntes, at der var cool, at supplere sit plastik maskingevær og soldater outfit med skinnende medaljer, solbriller og sort neglelak. Min datter syntes, det var skønt med en flæsekjole, cowboyrevolvere og solide dock martins. Og selvfølgelig lod jeg dem tage fra hele palletten. Og tænk, det er kuns 15-18 år siden. I dag oplever jeg, at det er gået i en retning, hvor det ikke er ungerne, der bestemmer, men de voksne. Det er som om stereotypierne bliver stoppet ned i halsen – ikke kun på ungerne, men også på os. Da jeg var en ung punker, var det f.eks. meget normalt, at mændene gik med sort eyeliner, neglelak og såmænd også nederdele, højt hår og ørenringe. Og ingen – ud over, hvis man vovede sig på Mac Arthur (de vippende håndleds sted) – gøede over, at jeg godt kunne lide at supplere mit lange hår og ørenringe med det der den gang blev opfattet som meget maskulint, nemlig jeans, sort habitjakke, t-shirt og sneakers.

    Måske skal vi bare til at råbe ekstra højt nu?!

Skriv et svar

