Berlin 1: Muligheder

Og hvis nogen tror at det følgende vil tilvejebringe noget nyt eller vigtigt, så kunne de nemt risikere at blive skuffede. Der er grundliggende ikke sket en skid. Stod op kl. 07.00 mandag morgen og dappede mod Berlin. Kunne seføli ikke finde mobilen i syndigt rod på Elizabeth lige inden jeg for Satan i Helvede skulle gå ud af døren for ikke at få hård når-jeg-det-noia. Men det er en detalje. (Nu er der endnu mere rodet.)

Undervejs i toget stod pludselig en meget god ungdomsven som jeg ikke har set ordentligt i 15-20 år. Men som læser med her. Bing, der var han med knus-sød 3-4 fireårig datter. Vildt. Dog, det er osse en detalje.

Vi kørte i tog til Flensborg, vi kørte lidt i taxa og vi skiftede til lækker AUDI. Fordi det var billigere end at fortsætte i tog (suk!). Og nu er rejsekammerten gået i seng, og transen sidder på sofaen i stuen på 7. etage og kigger ud over den iskolde natteudgave af Berlin. Øl og smøger på plads.

Kan huske hvor spændende det engang var at rejse. Hvordan jeg havde sommerfugle i maven, også som ung voksen, af forventningens glæde, og lidt nervøs for om alt det med pas og kreditkort og finde vej og alting ville gå. Er nu bare lidt mere opmærksom på ikke at misse et vejskilt og den slags. Øvelse gør kedeligt.

Det er osse helt ok. Rart bare at være afslappet og en anelse uimponeret.

Alligevel spændt på hvordan ugen vil gå. Plejer normalt at ha’ præcist styr på hvor lang min ferie er og have nogenlunde råd, men på torsdag skal rejsekammeraten mødes med ægtefælle og fortsætte videre, så fra da må transen klare sig selv. Indser nemt at det ikke er den største personlige udfordring at stå i Berlin og ikke have besluttet sig for hvornår man skal tage hjem. Uha, torsdag eller søndag? Tage tidligt hjem fordi det er billigst og ikke mindst fordi at det måske er en lille smule trist at hænge ud alene? Eller måske er en solotur helt suverænt. Hvem ved?

Er seføli hooked på at blive hængende. Det smager af frihed. Selvstændighed. Muligheder. Og storbyens anonymitet. Synes osse det er en rar tanke at bruge penge på mig selv og holde ferie fra driverlivet på båden. Søndag kunne jeg stille mig i køen til Berghain. Som du måske ved, er Berghain en vild, gennemført og dekadent technoklub med vanvittig god og ekstremt høj lyd og et cra-zyyyy mix af bøsser og hetero’er – med en overraskende høj gennemsnitsalder – der vil feste, sådan for alvor. I det store og hele som regel iført noget tøj. Og inklusiv fri leg på toiletterne. Man kan nu også bare danse og det gør de fleste. Klubben åbner lørdag aften og så fortsætter festen ofte det meste af søndag, ikke sjældent ind i natten til mandag. Man kan oven i købet indtage mad, juice, kager, frugt, is, kaffe af god cafe-standard – ingen pikrådne franske hotdogs her.

Godt nok et par år siden jeg var der sidst og velinformerede fest-snopper siger at der er kommet for mange turister. Men jeg ER jo turist. Ordet vil også vide, at det nu er suverænt bedst om søndagen. Desuden nemmere, for både køen og dørpolitikken lørdag nat er syggo. Vi får at se om transen orker at kigge forbi, for Berghain er måske nok sjovest i fællesskab med en anden. Meeeeen, det kunne jo være man mødte en eller anden inden søndag? Gammel ven? Ny ven? Eller… at man mødte en når man kom ind? Uhm, smagen af muligheder.

Transeriet bliver nok ikke til det store. Jeg dresser ikke alene. Min glæde ligger i at andre ser mig og kan lide hvad de ser. Men jeg har for en sikkerheds skyld medbragt lir – ville være dødsens ærgerligt at skulle ud med nogen og så ikke kunne gøre det ordentligt.

Det fedeste er faktisk, at hvad end jeg bliver til den ene eller den anden dag, så er det ikke så væsentligt. For bare det at tænke i muligheder er en stor og ny fornøjelse. På en helt konkret måde lidt generobring af eget liv. Lidt farvel, rådne skilsmissesorg og transeforvirring. Lidt goddag Jakob, dine knogler er ikke brækket. Du er OK. Rejs dig, nyd livet og vær lidt god ved dig selv.

5 thoughts on “Berlin 1: Muligheder

  1. Ida Gard, fantastisk sangerinde!! Hun spiller eftersigne i Berlin på torsdag, så hvis du mangler underholdning er det sådan en sangskriver/sanger konkurrence.
    Hendes facebook update:
    Ida Gard
    Exited about playing Troubadour at Wabe, Berlin on thursday. Tell your German friends! :) 10€/8:00Uhr

Skriv et svar

