Det som Caroline siger

Fucking sejt med sådan en flok seje damer og en håndfuld fyre som pennevenner anno 2012. Ja, det er jer jeg mener.  For i går sagde transen at det er et statusfald når en mand gør sig til kvinde, og så kom der fluks en bunke kloge og engagerede svar. Seriøse, uden pis. Osse de uenige.

Og prikken faldt da Caroline ret så præcist skar transens problem med m-versus-k ud i pap. Sagde det jeg ville have sagt hvis jeg havde kunnet finde ud af det:

Når en mand iklæder sig kvindetøj er det et trin ned ad rangstigen – også i det åh så ligestillede danske samfund – og bestemt noget jeg funderet over, når jeg har læst dine blogs. Altså: hvorfor har man lyst til at associere sig med en social position (kvinde), der er om vi vil det eller ej stadig trækkes med at rangere lavere på lang række områder (løn, magt, seksuel frigørelse, u name it), end den sociale position (mand) man umiddelbart associeres med? Der var en grund til at Helle Thorning-Schmidt var klædt i stramme mørke jakkesæt med håret skrabet stramt tilbage, hver gang hun skulle i duel med Lars Løkke Rasmussen: hun måtte endelig ikke virke for feminin (= svag). Lange, lakerede negle og nederdele er ikke rigtig magtens dresscode – heller ikke ude i den almindelige pulserende virkelighed – og det er formentlig derfor at det virker lidt latterligt, når mænd går i kjoler, mens kvinder i maskulint skårne jakkesæt ikke afføder samme reaktion. Om det er uretfærdigt? Også i dén grad – og bestemt ikke noget, der kun har konsekvens for cross-dressere!

Fedt at skovle kul på en blog hvor niveauet er like fuckin’ dis! Like. Meget like.

One thought on “Det som Caroline siger

  1. Men altså Helle tog jo heller ikke en kedeldragt m. mudder på, eller en stor blød og vamse sweater som flere af mændene over på venstrefløjen, når hun skulle i de dueller. jeg tror (og håber) altså at den ‘uniform’ i lige så høj grad handler om at være anonym i påklædning så fokus kommer til at ligge på det man gerne vil sige end at have en maskulin fremtoning.

    … men altså jeg ved ikke hvorfor jeg skriver det her, og om jeg overhovedet har en pointe – bær over med mig. Selv om jeg ikke tumler med et udspring, så tumler jeg alligevel med min egen kvindelighed mangel på samme, business fremtoning og det at være mor til en lille pige med lyse krøller, som gerne skulle blive et helt og sit eget menneske, i den form der nu passer hende.

    Fru F

Skriv et svar

