Onkel Tante

Min søster og jeg har to søskende til sammen. Og forleden blev hun gift. Så nu har jeg fået en… en… en svoger?!

Jamen hvorfor ikke også en galoche? Eller en kvabso? Eller en stabejs? Eller en filipens? …en svoger. Det har jeg lige godt aldrig prøvet før.

Synes det lyder som et gammeldags våben: “Den bryske landsknægt stod klar ved hulvejen. Damp stod fra hans gennemblødte tøj og han havde en drabelig svoger i hånden.”

Men fint nok. Svogeren er alt godt fra havet plus noget der er endnu bedre og kan sige matematiske formler som jeg forstår er vigtige, dog uden at jeg forstår det fjerneste. Og han kastede voodoo ind i bådens elsystem i går. Altså ikke at jeg er komplet strømidiot, ejer både et – ofte brugt – multimeter og kan godt forklare den grovere forskel på et syrebatteri og et nymodens gelditto. Men han kan sit håndværk, og mod den salgs visner amatøren. Desuden skal han jo osse vende sig til at ha’ en…. svoger – og synes heller ikke det er helt nemt. Jeg føler indlysende nok med ham.

Men det stopper ikke her. For svogeren har søskende der har børn. Så nu er jeg også… onkel? (Af oldsvensk: betændt knop. Ofte som følge af splinter fra ubehandlet træ; “Brunjolf havde så mange grimme onkler i enden efter den saunatur.” (Agnar Gävlasot: “Prata om närtkommenda död”)) Sig ordet “onkel” tre gang i streg, og du synes ikke man kan være bekendt at kalde mennesker noget så ørle-gutturalt.

Fuck det. Nogen har prøvet værre ting end at blive svoger/onkel. Og går jeg helt død i de nye titler, så må jeg jo bare op på stiletten, ind under parykken og ha’ 200 ml. silikone fastsat på fronten. Så kan de sgu få sig en tante.

8 thoughts on “Onkel Tante

  1. Ordet er “moster”. Moster Marie bliver jeg kaldt – og jeg elsker det. Også selvom det lyder som om jeg er 73 :)

  2. Næææ, det er ikke “Moster”. For “mors søster” er hvad min søsters eventuelle afkom skal kalde mig.

    Men for svogerens søskendes børn er jeg altså “onkel”. Gud bedre det. Eller tante, hvis man ellers gik den vej.

  3. Syrebatterier – gad vide om bukserne stadigvæk hænger i fysiklokalet (over tavlen) på Vestre Skole?

    1. Det gør de ikke. (Til de enkelte, der ikke forstår ovenstående: overtegnede hældte som 13-årig syre på sine bukser. De lasede rester hang i mange år over tavlen i fysiklokalet)

  4. Titel rytteri er sjovt når man er opfindsom. Mine knejter har både en Tante-Moster, en Onker Morfar og Låne-Moster-Lone – sidstnævnte ekstra sjovt at sige når man er 4:) gad vide hvilke dingenoter der er knyttet til de titler;0)

  5. Onkel delen behøver du ikke panikke over, for du bliver ikke onkel til hans søskendebørn ;) de eneste du bliver/er onkel til vil være din kærestes søskendebørn ;)

  6. Mine unger har en Bedstemoster, for hvad skal de ellers kalde min uundværlige moster? Og så var det faktisk hende selv der døbte sig det.

    1. Jeg har også haft en mormoster Ditte, og min kusines børn har det samme i min mor. Absolut gængs udtryk i min familie

Skriv et svar

