Pæda-no-go

Så er den satanrøvme gal igen!

Og det har den sikkert være mange gange siden Transen sidst fik et anfald over at der åbenbart er nogen pædagoger der mentalt lever dengang der var spanskrør til og som burde forbydes omgang med børn indtil de har forstået at drenge og piger kommer i tusind andre varianter end SportyKnægt og SødTøs, men nedenfor er altså  – takket være noget så altmodish-klingende (men faktisk ret funky på FB) som Dansk Kvindesamfund – et fotografisk bevis på at den netop er gal igen og at DU og JEG og VI må sætte foden ned og hive de damer og herrer pædagoger rundt i næse- og kønshår til de siger be-be og forstår at det ikke kan være rigtigt at de i 2012 med fuldt overlæg og søde opslag leverer sådan en gang forstokket lort i børnehøjde, som ingen af deres små kunder i butikken har en chance for at gennemskue, men som er pænt nederen for de børn der ikke passer ind i et ultrakonformt kønsrollespil af seksualiseret, amerikansk sukkersnot med pigerne som dansende kropsfyld på kanten af drengens rå sportskamp, og som ydermere da for Helvede heller ikke gavner de mange af ungerne, der ikke skænker tvangsopdelingen i friske drenge og danse-tøser en tanke – fordi de ikke ved andet, jo – at vokse op i den tro, at den nedenfor skandaløst missionerede kønsstereotyp er sådan vores samfund synes at mænd og kvinder skal være.

Det næste, hvad bliver det? At pigerne skal have det sjovt i køkkenet med at lave mad til en rigtig hyl drengemiddag? At de skal sidde bag på drengenes flotteste mountainbikes iført bikini i parade rundt i skolegården?

Hvad FANDEN er der nu i vejen med at ALLE ungerne spiller fodbold først og danser bagefter? Kan nogen sige mig det?

Apropos spanskrøret fra indledningen, så er det måske dét, som ophavspædagogen til opslaget skal have at føle? Eller måske skal vedkommende danse-tvinges rundt i byen en lørdag formiddag iført cheerleader-kostume a la hotpants, ludersminke, rottehaler og strutpatter? Nej sgu. Begge dele.

Eller hmm… det skal den stakkels m/k jo ikke. For den tumpede fordboldturnering/danseopvisning blev med garanti opfundet i bedste vilje og i samarbejde med de andre voksne i børnehaven (så spank dem osse!!!). Og det var jo kun for sjov og for at give ungerne en oplevelse. Så de uforvarende pædagoger vil måske blive kede af at læse mit og andres raserianfald. Chokerede, måske endda. Det VAR jo virkelig kun for at lave en nice dag for alle. Det var det. Ama’r. Så slap nu af, Jacobine.

Men for Heavy da, så må der i det aller-fucking-mindste være nogen undervisere fra pædagogseminariet, der skal danse rundt som sexede cheerleaders næste gang de lokale fodboldhelte spiller. Nogen i pædagoguniverset MÅ fatte på egen krop at det der bare ikke er fremtiden.

16 thoughts on “Pæda-no-go

  1. Det stinker i den grad.
    Har desværre selv utallige eksempler på noget lignende fra barns børnehave og skole. Her taler vi ‘drengene skal i skoven og lege vildt og lave bål og klatre i træer, mens pigerne skal blive hjemme og “tøse” og folde æsker’?! I kid you, desværre, not.
    Eller i 4. klasse, hvor de præsterede at sende drengene til stranden og lege, mens pigerne skulle på Strøgtur og shoppe … I skoletiden ovenikøbet! Hvad sker der for det?!
    Spurgte til et forældremøde, om det næste blev, at drengene skulle lære at binde slips og forhandle løn, mens pigerne skulle lære at varme tøfler og sætte curlere i – fik sjovt nok ikke noget svar …

  2. ENIG!!! Jeg har aldrig været til kjoler osv, men elskede at klatre rundt i træerne, lege i sandkassen med biler og cykle om kap, med de andre drenge. (Var 7 inden det gik op for mig, at jeg faktisk er en pige!! ;O))
    Klatrer dog ikke rundt i træerne længere, dertil er kroppen blevet for gammel og slatten…

    Men har da fundet den feminine side frem efterfølgende… Ind i mellem… og tager både de høje hæle og den korte kjole på, når lejlighedens byder sig!

    Hav den dejligste tirsdag i denne uge!
    Lotte :O)

  3. Rase, rase, spytte, hvæse og så videre. Helt enig. Men er du sød ikke at skære alle pædagoger over en kam her? Jeg (hunkøn trods navnet) har drevet svedstinkende pokerbuler på fritidshjem, bygget de vildeste legorumskibe i børnehaver, spillet fodbold, knækket fortænder (jaja, kun på mig selv, slap af!) og gravet regnorm i vuggestuer. Altimens jeg da også har danset ballet iført lyserødt strutskørt, lavet perlebroderier og ting med glimmer (ja: “Ting Med Glimmer” er en aktivitet. Spørg i den nærmeste børnehave). Jeg skeler aldrig til køn, når et vuggestuebarn skal have hjælp med balkjolen, og jeg er da røvligeglad med om det er Dirk eller Dora, der æder regnormssmat.
    Arj, det passer ikke, at jeg er ligeglad: jeg er tværtimod meget bevidst i mit pædagogiske arbejde om at få alle kønsbaserede rollefordelinger og beslutninger kylet i vuggerens store, stinkende lortespand. Det er altså ikke HELE pædagoguniverset, der fatter hat! Et lidt mere nuanceret syn på pædagoger og en smule anerkendelse af os, der arbejder numsen ud af bukserne for at give alle børn lige muligheder fra starten, ville s’mænd klæ’ dig, bette Bine.

    1. Super cool skrevet, flere af din slags til og passe vores børn. Tak.
      Og til Transens indlæg, det med garanti ikke noget de gør bevist, måske der i denne børnehave er et overtal af tøsepiger og ditto fodbolddrenge. Så ville det da også være synd og skam og tvinge pigerne ud i en fodboldkamp og drengene i skørter og dans.
      Lyt til børnene, men opslaget er virkelig grelt stillet op, skulle være med frit valg hvem der vil hvad når de kommer frem.
      Plads til dem alle. peace.

    2. Så vidt jeg kan se skriver Jakob netop “nogen” første gang han omtaler pædagogerne og han fortsætter senere med at skrive “ophavspædagogen” og ikke alle pædagoger.

      Jeg synes at hvis du gerne vil have at “de gode pædagoger” som dig bliver fremhævet, så svarer det til at ville rose bilister for ikke at køre råddent.

      Tak for at du er bevidst og arbejder seriøst. Det er bare ikke dig det handler om, bette Kris.

  4. Det er så ulækkert binært, det der. Havde det været mens jeg var barn, så var jeg simpelthen ikke kommet i børner den dag, for jeg ville spille i stedet for at stå som en idiot og vifte med nogle pompomer.

    Godt du kigger på det – og ja, Dansk Kvindesamfund er mega-awesome på Facebook!

  5. I mine børns børnehave må jeg igen og igen kæmpe mod “Prinsessestuen” kun for piger og “Kamprummet” kun for drenge. I hørte korrekt, de lukker rummene for de “forkerte” køn.

  6. Rooolig nu. Du ved jo ikke hvad der ville ske i situationen, hvis lille Maja spurgte om hun ikke må spille med? Det der adskiller EB, Søndagsavisen fra mindre sensationslystne medier, er evnen til at gå bag historien og tjekke om den er så chokerende under overfladen.
    Bortset fra det (og dit afsluttende forbehold) skriver du stadig glimrende.
    På den anden side kan jeg godt forstå, at det kan være MEGET nødvendigt med eksklusive (på den inkluderende måde) drenge aktiviteter – for de små sataner har megen energi, og fortjener frirum til leg, spil og kamp uden tøser. De skal tidsnok konformere til skolens feministiske idealer (de stakler). Godt jeg har pigebørn, som er sikret en plads i fremtidens samfund :-)

    1. Tak, tror jeg nok :-)

      Og mnajhhh… Jeg synes det er ret unfair hvis en fireårig af sig selv skal spørge om han eller hun godt må være anderledes end alle de andre. Især da når aktiviteten SÅ tydeligt er opdelt mellem drenge og piger. Der kræver mere mod end langt de fleste på den alder har. Og hvorfor dog gøre det nødvendigt, når man lige så godt kan gør det frivilligt hvad man vil og helt uden kønsfortegn?

      Synes heller ikke at det er rimeligt overhovedet at sende signalet om at det er ok at opdele sådan. Prøv at gør det med voksne – I think not.

      Men ja da, der skal være plads til vildskab og mudder og fodbol. Men hvorfor hulen dog sætte køn på? Hvorfor ikke bare råbe “Alle der kan lide mudder og slåskamp, følg mig!”? …og hvorfor ikke en gang i mellem gå direkte imod Disney-strømmen og sige at nu SKAL pigerne – også de dullede – røre ved en regnorm? …måske er det netop DER man skulle kønsopdele?

      1. Selvfølgelig skal tøserne røre ved en regnorm – det kan være det er næste tirsdag?
        En vis valgfrihed kan være fint nok, men ugerne har også brug for rammer. Kan godt få øje på at rammerne ikke behøver være kønsopdelte. Jeg vil dog påstå, at den lille forskel fordrer mulighed for opdeling ind imellem, hvis ikke der skal gå enten abekat eller far, mor og børn i hele lortet, hvorved nogen vil blive udstødt.

        1. Tjek. Det kan absolut være OK at man opdeler i drenge og piger fra tid til anden, for at give de to køn lov at være sig selv. Især hvis proffe pædagoger vurderer at der er ubalance mellem drenge- og pigegrupperne og dermed brug for lidt time-out. Hver for sig, så jo. Det er iscenesættelsen i ovennævnte der er så tyk at der svier. “Sexistisk” er ikke et normalt et ord at bruge om lege i børnehaver, men i denne sag er det berettiget. Og der er selvfølgelig de underliggende mønstre, som den slags repræsentere som for alvor er noget skidt.

          Jeg kan kun teoretisk følge din pointe med at det jo kan være, at de vender bøtten næste tirsdag. For helt ærligt så ser man jo aldrig et opslag der siger “Mudderdag for piger – Blomsterflet for drenge”. Og igen, hvorfor også? De kan da gøre det sammen.

          Det med at pigerne er ved at overtage scenen… kunne det tænkes, at der bare er ved at opstå en 50-50 balance, som ikke uforståeligt virker overvældende på hankøn fordi de bliver smidt at en del stole, men som kun er helt retfærdig overordnet set?

  7. Du tager det som sædvanlig lige på kornet….Var selv en drengepige m vilde lege og klatre i træer….fulgte det op som voksen med hammer, pensler og andet værktøj!… Havde en mor der syntes det var SÅ flot jeg selv gik og snedkererede osv. IKKE KØNSOPDELE MELLEM UNGERNE TAK…. Både drenge og piger har godt af at kunne det hele….

  8. Sprutte, hvæs og fnys. Hvad tænker de pædagoger dog på!!!!!! Og ærlig talt – hvad f…. bilder de sig ind – som om fodbold har noget som helst med køn at gøre!!!
    Jeg bliver mere og mere glad for den 7. klasse, som jeg har haft siden 1. klasse (lige pt har jeg dem kun i 4 timer om ugen og så 6 andre klasser – suk – jeg bliver sgu slidt helt tynd) – men tilbage til 7. klasse hvor der er 20 elever: 10 drenge og 10 piger – de 2 af pigerne spiller djævelsk god fodbold, så god at de er flyttet til klubber i Odense og spås en stor fremtid, 6 af resten af pigerne spiller eller har spillet fodbold – kun en af pigerne er “udenfor” – hun spiller håndbold :-) – af drengene er der 2 der spiller fodbold i lokal klub, resten går til anden sport. Gæt hvad alle de dejlige unge mennesker foretager sig i frikvartererne? De spiller alle sammen fodbold og alle vil helst have de seje piger med på deres hold og alle 20 kommer ind med mudder på skoene og røde kinder – hurra for dem! Jeg tror næsten, at jeg vil vise dem en kopi af denne seddel for at høre deres kommentarer ;-) Selvfølgelig er der forskel på piger og drenge – lige som der er forskel på mennesker – og piger kan være vilde og drenge forsigtige – OG DET SKAL DE HAVE LOV TIL (Hvis jeg havde haft børn i den institution havde de også fået min uforbeholdne mening at vide) Keep up the good work, Jacob og slå nogle – som vi kan se særdeles nødvendige – slag i køns-bolle dejen :-)

Skriv et svar

