Se mig – NOT

Der var jo det med at lave sig et nytårsforsæt og at gå helt trans i en periode. For lissom at få det der halløj afprøvet for alvor. Bare få det gjort, med opture og ned-ditto, så jeg kunne få konkrete erfaringer om hvad der er pænt og hvad der giver flovhed. Og måske om det at være hverdagstrans er fremtiden eller bare en dum drøm.

Bare være dame fra morgen til aften i to uger uden snyd. Fucking gøre det. Wow. Fucking en nice tanke.

Jeg har bare ikke gjort det endnu, fordi… fordi… det er svært. Men bikser og bakser skam med opgaven. Har været på tilbudsjagt og udbygget garderoben betragteligt. Med en ret chik stil, hvis jeg selv skal skrive det. Højskaftede, sorte støvler med cool hæl, fx. Olivengrøn læderjakke med hætte og halvlang facon. Nederdele med passende stretch, der kan absorberer at vi i mandekroppe ikke har hofter. Verdens sødeste prikkede kjole. Fede skjorter og skarpe bukser. Guld-strømpebukser endda. Jeps, der er blevet poseret en del foran spejlet med kæresten som dommer og indpisker.

modetrans_nytårSynes selv at transen kommer i bedre og bedre tøjform. Tjek for eksempel billedet til venstre, der viser dresset fra nytårsaften. For selvom jeg absolut beklager både lyssætningen, uskarpheden og den ringe komposition, er det så ikke ret cool gået, eller hvad? Sgu da ganske snildt med pink og flaskegrøn. Og nasty stylter osse.

Så uha-uha, snart (nu?) er alt mere end parat: Familien og vennerne er jo for længst informeret. Kæresten er top-positiv. Der er tøj, sko og bling nok til masser af kombi’er og mange dage. Svært at give andre end mig selv skylden for ikke at tage det sidste skridt, og drysse ud på gaden, ned på cafeen og hen på arbejdet i kluns der gør glad. Så nu er der kun mig og mit mod tilbage.

Og dog, for der en stor forhindring, som jeg går og glor på nu. Nemlig fjæset. Og faktisk også de brede skuldre.

Eller sagt på en anden måde: det er jo en håbløs tanke at ville skjule at jeg fysisk er en mand. Har vidst det længe. Og selv om skægget røg af, så vil paryk og tommetyk sminke ikke gøre noget synderligt for at skjule resultatet af mange års testosteronproduktion. Hvorfor sløre noget der ikke kan sløres? Det gør jo bare slutproduktet mere kikset, tænker jeg. Synes, at det netop ville være sejt IKKE at forsøge at skjule mandekroppen og -fjæset. At det på en måde ville gøre udtrykket mere cool, mere ærligt og på sin vis også mere sexet. Jo, jeg kunne lade ørene, næsen, læberne og øjnene operere. Og få en paryk på mål og sminke kørt ind på paller. Så kunne jeg måske på en god dag være “hende den kluntede.” Men det virker både dyrt, blodigt og forkert.

At være skægabe med kjole er mit lod, så. Tænker at det er som at møde hver eneste dag på  arbejde i Batman-dragt. Er man heldig, så er det helt ok med kollegerne og hvor-er-du-bare-dig-selv. Men alligevel… lad os forestille os et firma-foto med en batman mellem alle de andre. Pænt sært, ik’? Vil uvægerligt kræve en kommentar når nogen ikke-indviede ser det. En skægget mand i kjole er præcis det samme. “Nå, ham der. Det er Jacobine, vores hus-transvestit. Han er helt OK, faktisk.” Gider man den opmærksomhed fra morgen til aften? Njet.

Med tiden er den flovhed jeg så tit har klynket over ved at fordampe. Noget findes stadig, men fuck det. Den nye udfordring er, at jeg har indset hvor meget en trans tiltrækker opmærksomhed. Og at det ikke er en sovs jeg nyder. Gider sgu da ikke stjæle rampelyset i tide og utide, til hver en komsammen eller en tur i bybussen. Gider ikke få opmærksomheden fra alle på den fyldte café, og vide at de snakker om mig. Ikke at nogen gør det i ond mening eller at de skulle lade være. Jeg gør jo selv præcis det samme hvis et usædvanligt udseende menneske krydser min vej. (“Så du lige hende/ham/den/dem? Hold nu kæft…”)

Ja-ja, endnu en udfordring jeg bliver nødt til at gruble over og gøre mig tryg ved. Ændres kan det jo ikke, så jeg må vænne mig til det eller helt lade være. Jøps, det er noget af et psykologisk og socialt hækkeløb at ville gå rundt med det forkerte tøj i et frit land som Danmark.

10 thoughts on “Se mig – NOT

  1. Kommentarer vil du ikke komme udenom…. Også en kvinde med lange ben som dig, i et lækkert sæt tøj, vil få kommentarer…. Sådan er det bare, når man ikke følger den ikke eksisterende norm.
    Men jo mere naturligt man selv bærer det, jo mindre reagerer andre…
    Det skal nok komme…. Dagene, hvor DU tager på café som DU har lyst til. Uanset de andres korte reaktion.

  2. Jeg ved ikke hvem der har mest at være flov over… den der tør at skille sig ud fra mængden… eller den der ikke tør?
    :-) Bare en tanke… til dig

  3. Sødeste Jacob/Jacobine, uanset hvilket outfit du ifører dig, jeans og sweatshirt eller lårkort og stiletter, så vil du blive lagt mærke til.
    En som dig, trækker opmærksomhed. Basta.

  4. Jeg synes personligt at det er mere sexet med skæg end uden – som du skriver ville det bare se kluntet ud, så… stemmer absolut for skæg og kjole i ét. Og er sikker på at du på et tidspunkt vil vænne dig til det med at de snakker. Min søn har et meget synligt høreapparat (et cochlear implant) og jeg skulle da også lige vænne mig til at alle folk lige kigger en ekstra gang på ham (han har jo ikke langt pigehår til at skjule det) og nogen gange ret tydeligt snakker om ham, selv er han heldigvis ret cool omkring det og fortæller dem der spørger hvad der er der sidder på hovedet. Tror man skal bide tænderne sammen og komme igennem de første 100 gange så bliver det en vane….. ikke at jeg tror det er let, så tag modig-kappen på og kæmp dig igennem :-)

  5. Jeg er en tøs, biseksuel ganske vist (og hvis jeg bare én gang til får smækket i hovedet at “Jeg da bare ikke har fundet rigtigt ud min seksualitet endnu”, så går jeg besærk). Men altså, min pointe er, at der er få ting jeg finder mere sexede end en mandig mand i læks dametøj. Der er så pivfrækt og sindssygt attraktivt. Så behold du bare skægget!

  6. Det som Nanna siger. Det der gør dig så mega flot er at du ikke forsøger at skjule noget. At du er en mand med de flotteste kjoler og de flotteste ben. På en eller anden måde bliver det mere feminint, jeg synes ofte at transer med make-up og paryk kommer til at fremhæve deres maskulinitet ved at forsøge at dække det til der ikke kan dækkes til. Men i dit tilfælde bliver kjolen meget naturlig, feminin og afslappet at se på.

Skriv et svar

