Målgrupper

Super Bowl er toppen af the shit. Uden urin det største tv-sportsbrag der eksisterer på kloden. En gigantfinale på en gigant turnering, og derfor er milioner klar bag skærmen. Beyoncé g’ir den gas så man får lyst til at gramse og selv præsidenten snakker om det. Og cirka alle glæder sig til reklamerne, fordi de store koncerner konkurrere om at lave den bedste. Nogle er sjove. Nogle er vanvittige. Nogle er rørende. Faktisk er de så betydningsfulde, at de bliver analyseret live af eksperter på NY Times. Bummelum du, minut-til-minut perspektivering af TV-reklamer på forsiden af landets største avis. Så hvor kunst stopper og politik starter og sport gør sit og reklamer fortsætter og hvornår nationen bare er rent kapitalistisk og intet andet, det ved ingen. Men at det handler om penge, det er ret klart.

Penge, de holder!  Forestil dig en milliard. Det er 1000 millioner. Wow. Så forestil dig tretusindfemhundrede milliarder. 3.500.000.000.000 kr. Eller nej, lad være, for det kan vi ikke rumme uden at forstuve hjernen, men det er hvad USA bruger på sin hær. Næsten titusind millioner i døgnet året rundt.

Nu bliver det gammeldages. I 1961 gav den afgående præsident Eisenhover, der var tidligere general og dermed militærkender, en afgangstale der advarede mod at lade militær og samfund smelte sammen. Han kaldte fænomenet for “The Military Industrial Complex” og historikere har påvist, at talen betød meget for generalen, for han skrev på den i to år. Hans bekymring gik ud på, at krigsmaskinen kan blive så stor, at den bestemmer landets drift. At politikerne ikke kan stoppe oprustning og krig fordi magtinteresserne der ejer krigsapparatet er for stærke. At krigen blive en uundværlig motor i samfundets økonomi og hverdag. At krigen bliver kommerciel.

Som sagt var der reklamer til Super Bowl.

Reklamer

One thought on “Målgrupper

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s