Med en trans på job

Det er mandag i Sydhavnen. Har vasket op og kigget ud på grå is, tynd sne og tung himmel imens. Forsøgt at rense aftrækket fra pillebrændeovnen, fordi den ikke brænder rent og måske er fejlen der. Lovet mig selv at idag skal jeg orke at tage ind på jobcenteret og melde mig arbejdsløs. De sidste tre jobs er alle løbet ud i sandet. Skal. Idag. Skal.

Selvfølgelig kunne jeg få et job masser af steder. Men… jeg synes at det er fair at kræve, at jeg kan møde op til en jobsamtale med fine negle og en pæn nederdel og have en reel chance for at få jobbet. Jeg er jo renvasket, ædru og kvalificeret til det jeg søger, ik? Og at jeg bagefter kan arbejde der uden løbende at blive konfronteret med at være trans. Vil bare føle mig tryg, velkommen og helst ret normal.

Ynkeligt, men sandt: mit handicap kommer i vejen. For så snart det møder nye mennesker – og det gør man jo konstant på et job – så starter møllen: Først skal de nye mennesker som regel lade som ingenting, når de ser en mand der viser, at han også er kvinde (og jeg skal styre min angst imens). Dernæst skal jeg med en bunke smil og forhåbentlig klog tale vise dem at jeg er OK. Så skal vi på rette tidspunkt og i rette stemning tale om “det”, altså at jeg har en pik og hår på ryggen, men at min hjerne siger at jeg er en dame. Og til sidst skal vi blive gode venner og jeg skal have at vide at jeg er helt OK. Men det vidste jeg jo godt. Og det er røvsygt i længden, dag ud og dag ind.

Og ovenstående mølle starter endda kun, hvis en eller anden overhovedet gider hyre en trans, og de er pænt svære at finde IRL.

Selvfølgelig kunne jeg snyde dem på arbejdspladsen, så de troede at de talte med en rigtig mand. Kunne klæde mig anderledes, så de ikke kan se at jeg er trans og opføre mig maskulint fra ni til 17. Havde jeg andre munde at mætte, så gjorde jeg det. Men for det første er det snyd over for dem jeg møder på min vej og for det andet er det snyd over for mig selv. Big time. Livssnyd. Og det sidste ved jeg noget om, for det har jeg allerede gjort i mange år og det gør svært ondt. Giver depression og ødelægger ægteskaber og den slags. Gør grundliggende at man bliver i tvivl om sit eget livs værdi. Don’t go there.

Jeg er trans. Ikke mindst og selvfølgelig også på mit arbejde. Hvad ellers, som sagt? Skal jeg lyve? Skjule mig selv? Græde bag masken? Nej. Jeg nægter og det gør jeg klogt i. Men at finde et job hvor jeg trygt kan være den jeg er, også på vej frem og tilbage, det ANER jeg ikke hvordan man gør. Så nu hedder den offentlig forsørgelse, for regningerne hober sig op og desperationen stiger. Det føles helt forkert. Har altid arbejdet og havde drømt om et trans-liv der inkluderede et job hvor jeg kunne være glad.

Nå, fuck det, hvis ingen gider se mig danse, så er det sådan. Og rend mig så i røven med al den snak om størrelsen kontanthjælp. Bare spas JERES arbejde og stik mig den, stor eller lille. Men når jeg bliver “aktiveret” – for det gør jeg vel – så går jeg ud fra at I fikser et sted hvor det er rart at være trans. Eller er det måske svært?

2 thoughts on “Med en trans på job

  1. Hvis ingen har sagt det til dig før… så vil jeg: Du forbløffer mig gang på gang med din evne til at flippe det sværeste shit til noget man KAN leve med… hvis man bare husker sig selv på hvem man er. Tit!
    Jeg ved ikke hvor du henter det overskud…, men sådan en kollega gad jeg fandeme godt at have!

  2. Hvis jeg var sådan én, der havde jobs tilovers, ville jeg headhunte dig. Men altså jeg føler mig også foran de andre potentielle arbejdsgivere, da vi allerede har været igennem de indledende øvelser med at se hinanden an, og blive enige om at vi er gode nok, som vi er.

    Jeg kan fandme godt forstå,, at du synes det er hårdt at være den enmandshær der skal udvide normalitetsbegrebet til en størrelse, hvor det er at være trans, ligger på linje med det er være sorthåret.

    Held og lykke med jobsøgningen.

    ‘fruF

Skriv et svar

