Helt paf

Så kom vi et skridt nærmere. Det skal nok lykkes. Og så kommer vagtværnene. De store hegn med pigtråd rundt om villakvarteret og privatskolen. Så kommer fattigdom så sammenbidt, at der er byområder man ikke kan gå i, ikke engang om dagen. Så kommer sager så slemme som Tønder og Brønderslev i bunkevis. Så kommer metaldetektorerne på skolerne og prostitution på indfaldsvejene. Så kommer stoffer så billige at kroppen svitses af første skud. Så kommer de hjemløse i kø og klumper. Så kommer en vrede og ligegyldighed der nærer ubegrundet vold, hatecrimes, hooliganisme, voldtægter og hærværk.

Det sker, når samfundet ikke giver de nederste andet end den koldeste skulder, det ringeste hospital, den dårligste skole, det værste job og det hårdeste liv. Når alt, hvad der kunne være fremtid i, er lukket land. For hvis man bliver holdt ude og nede, så ser man ingen grund til at være flink. Det ville du sgu heller ikke gøre. Så tager man hvad man kan få, også med en knytnæve eller kniv som argument. Alt er tabt, hvad kan jeg vinde?

Men middelklassen – dig og mig, vel sagtens – har aldrig haft det bedre. Belånte til sidste knap flyver vi på fede ferier, dyrker evig fitness og køber blanke biler. Og vi kan forbruge løs ganske trygt, for ingen politiker vil tage noget fra os, for så bliver de ikke genvalgt. Sammen med de rigtigt rige har vi flertallet. Vi er blevet blå hvad enten vi vil sige det højt eller ej. Så vi udfaser step-by-step et trygt og velfungerende samfund i balance. I årtier et af verdens rigeste. Netop kåret af Verdensbanken som et af dem, der er allerbedst at drive virksomhed i, også før skattelettelsen. Et af de absolut lykkeligste. Mindst farlige. Mindst korrupte.

Fordi – ganske simpelt – at alle – også de nederste – sidder anerkendte med til bords. Sådan byggede vi et af verdens mest moderne og stabile samfund.

Det virkeligt feje er, at det ikke er de fattige som er skyld i krisen. Det er bare noget vi har bildt os ind, selvom den ægte årsag er kendt af alle: vi – de rige og middelklassen – har brugt pengene og mere til. Punktum. Vanvittige lån taget i egen ejendom og finansgøgl mellem giganterne gav en kort fornemmelse af enorm velstand og opgang. Det holdt skisme ikke. Mystisk. Men så giver vi bare den nederste del af samfundet skylden, selvom de aldrig var med i festen. Det er så pilråddent at man mangler ord. Og dumt.

Det er svært ikke at heppe på de åbenlyst mindste. På dem der ikke har en chance. På David. Og med hjertet har jeg valgt side. Jeg holder med junkierne. Og gadebanderne og hjemmerøverne. Og alkoholikerne og taberne. De børn der får tæsk og som giver dem videre når de er store nok. Jeg holde med bankrøverne og dem som stjæler byggematerialer og jernbanernes kobber. Jeg holder med de polske håndværkere og de nigerianske ludere. Især dem der ruller en hoven fyr fra Horsens. Jeg hepper på pusherne, kanonslagsfabrikanterne og smuglerne. Jeg kan endda se det positive i rockerne og i De Unge Mødre. Jeg tror på nytten af cykeltyveri, rapseri og knytnæver. Jeg nyder synet af et smadret busstoppested. Jeg håber, at underklassen raserer hele bulen.

Det bliver hårdt. Jeg vil bede voldsmændene om kun at sigte efter benene og ikke voldtage nogen under 15. Jeg skal øve mig på ikke at have alt for ondt af ofrene. Og jeg vil inderligt håbe at det stopper igen.

Men den ulveblå middelklasse i sin helhed, den har jeg ikke medlidenhed med. Den strunter jeg lige ind ad brevspækken med ekstra grim morgenurin. Drømmer med et smil, at Vestager, Thorning og Vilhelmsen ligger på knæ i entreen og tørrer op. Alligevel gør det mig ondt at indse, at Løkke & De Løse Missiler står spruttende af grin i baggrunden og med pegende fingrer kommenterer, hvilken af damernes opadvendte røve der er pænest i blå kjoler.

14 thoughts on “Helt paf

  1. Hold nu kæft, hvor er det da bare det skarpeste og mest spot-on indlæg, jeg LÆNGE har læst. Puh, hvor er det grimt at være tilskuer til velfærdssamfundets deroute… Tak for revsere som du, der råber op uden fine fornemmelser eller misforståede diplomatiske udtalelser…. Kram og forårssol til dig!

  2. Tak for (som sædvanligt) dejligt skarpt skriveri, med så altid fine og underfundige indre billeder.
    Og underklassen skal der holdes med! Dog ville jeg nok dele lidt mindre rundhåndet ud af sympatien og sortere rockere (og de fleste hjemmerøvere) fra; de er bestemt ikke underklasse, men (delvist) selvforskyldt dovne, følelseskolde og snyltende udskud som, uanset hvor godt de får det, vil have mere og tager det på den nemmeste måde uden hensyntagen til andre end dem selv. De er altså vanskellige at sympatisere med, også i protest…
    Bortset fra det, så har dit indlæg så mange gode pointer, at det da skal deles til mine venner på FB :)

  3. Fedt! God moral hænger desværre ikke sammen men om man har (lånte) penge at rutte med eller ej… Dem som aldrig fik en chance, og dem som får for mange chancer, har desværre tit den samme moralkodex! Hvem der bliver tilbage, er temmelig usikkert….

  4. Pingback: Helt paf - DenFri
  5. Jeg så en hjemløs i går, da jeg var ude at gå…… I need W O R K .. – og så noget mere jeg ikke nåede at læse i forbifarten.
    Jamen juhuuu….. lad os producere dobbelt så meget ubrugeligt ragelse så vi kan sælge det til det halve. Verden har ikke penge nok til at købe alt det bras vi går og laver… og der skal jo også være råd til den nye ej-fåun- fem-komma-nul-komma-to med blincover, produceret af en kineser, der har valget mellem en skål oret ris til sin sultende familie og en kugle i hovedet.
    Lad os endelig gøre velfærd op i kroner og øre…. og eksportere den til “den nye verden”.

    Måske man skulle starte noget gedigent anarkistisk gartner-cooperativ virksomhed på nogle nedlagte fabriksgrunde ? Det bliver der nemlig hårdt brug for. Heirloom FTW ! ! !

  6. Ja, det er meget, meget trist, at pengene ikke rækker for øjeblikket. Det ville være ideelt, hvis alle ku få den hjælp, de gerne ville have. Ingen verdens tvivl om det! Men jeg ser nu, med al tydelighed, at grunden til, at det er kommet så vidt, er min skyld, som det helt typiske eksempel på en middelklasse-kvinde, jeg er. Så jeg vil hermed gerne sige
    Undskyld for at jeg passer min familie og mit arbejde hver dag – jeg var af den forfejlede opfattelse, at det, at jeg betalte skat til min kommune hver måned, var med til at gavne alle dem, der havde brug for hjælp.
    Undskyld for at jeg har opdraget mine børn til at have samme opfattelse – det vil jeg selvfølgelig stoppe med fra dags dato og indprente dem for evigt at skamme sig over at tjene deres penge.
    Undskyld for at min mand og jeg har haft råd til at købe et rækkehus – for den handling fortjener jeg kun at få kastet sten efter mig, hver morgen når jeg cykler igennem leje-bolig kvarteret.
    Undskyld for at jeg er langtidsfrisk og holder mig selv mentalt og fysisk sund – og ja, det er flovt nu at indrømme, men jeg er også set i et fitness-center og bør voldtages næste gang, man ser mig der ( jeg er jo over 15).
    Undskyld for al arbejdet gennem årene i sportsklubberne om aftenerne og i weekenderne hvor alle samfundsfag har haft gavn af sammenholdet – at der er lavet undersøgelser om, at det er middelklassen, der står for langt størstedelen af Danmarks frivillige arbejde, gør mig blot endnu mere skamfuld.
    Og undskyld for, at jeg hele tiden har troet, at jeg har været et af samfundets seje lokomotiver, der skabte værdi til mine medborgere ved både at tjene og bruge penge på helt almindelig vis, når jeg i stedet hele tiden har været en alt-ødelæggende damptromle, der har holdt mindre begunstigede medborgere nede – jeg sidder nu blot og afventer den stakkels, uretfærdigt-behandlede hjemmerøver, som min familie og jeg så tydeligt har fortjent at få besøg af.
    Og tak for dit indlæg, der bidrager flot til at trække fronterne op.
    Skamfulde hilsener fra en anden slags Socialdemokrat fra Middelklassen, Bettina

    1. Kære Bettina

      Jeg tror at jeg kan lide din familie og dine værdier. Tror endda at de ligge meget tæt på mine.

      Så har du ikke læst mit indlæg forkert? Selvfølgelig glæder jeg mig ikke til en tænkt situation, hvor underklassens er permanent i krig mod dig og mig. For Helvede da nej. Jeg frygter den. Advarer imod den. Væmmes.

      Men jeg forstår også mekanismen, fordi først de blå og nu de “røde” år efter år øger afstanden med mellem rig og fattig. Flytter milliarder fra stat til privat i bankpakker og privatiseringer..Gør de offentlige skoler og hospitaler ringere, nærmest med vilje, for at favoriserer de private. Og om lidt bliver det endnu sværere at leve af SU uden hjælp fra forældre med overskud. Om lidt bliver det private erhvervsliv igen lidt rigere. Med “røde” i regeringen?!?

      Og ja, det koster penge at holde fattigdom fra døren. Især når det er krise. Men når jeg ser på dig og mig og vores venner, så synes jeg at vi er stinkende, vanvittigt, utroligt rige selv midt i krisen. Vi har MASSER af penge i Danmark. Oceaner. Se ud. Det er INTET problem at sørge for at de nederste har adgang til samfundets goder på lige fod med os andre. Det vil måske – måske ikke – kræve at vi skal arbejde en halv time mere om ugen. Eller selv gå en lille smule ned i levestandard. Men vi HAR råd og mulighed. Vi vil bare ikke, det siger meningsmålingerne tydeligt. Vi kaster os i armene på Løkke og Co.

      Afstanden øges. Det er dumt af os.

  7. Hej Jacob – jeg ved altså ikke, hvor du ser al den rigdom – i nyhederne viste de for nylig, at nu har samtlige kommuner færre borgere, der tjener penge, end borgere der gør – og min mand er blot en af de mange, jeg kender, der fuldstænding brugt og udmattet kaster sig på sofaen fredag aften, og kun har overskud til at se tv, hvor de griller børnehjerner :O) Og i weekenden kalder computeren også – han er forlængst begyndt at arbejde mange halve timer mere. For på hans arbejde er der japanere, der går rundt og ta’r noter og snakker Lean, i mit tog på vej til arbejde bliver der snakket mere og mere polsk omkring mig, og alle køber kun dårlig Kina-kvalitet, og vi skal også betale til Grækenland og, og ……vi er ikke en isoleret ø mere, der er krise, og måske er velfærd ligesom penicillinens epoke – den kommer heller ikke til at vare evigt, pga. presset udefra. Skræmmende. Jeg er sikker på, at alle i Danmark – uanset parti – har et ønske om et samfund lige for alle – enten af et godt hjerte, eller fordi man godt ved, at ellers kommer de efter en senere! – men forskellen ligger i måden at gøre det på. En af måderne er vel at styrke arbejdspladserne – for er det ikke det, der er grundlaget for det hele? Og hvorfor er den løsning ikke socialdemokratisk? Det forstår jeg ikke. Men indrømmet, vi er meget forvirrede herhjemme hos os, for alt kendt er kastet op i luften og kommer helt anderledes ned igen, f.eks i form af en blå smølf med et rødt hjerte. Måske er det en socialdemokratisk skabning, der – meget modvilligt – dukker frem i krisetider.

  8. Hej Bettina

    Jeg betvivler ikke det mindst at der er masser af mennesker og familier der arbejder hårdt og alligevel har det er svært at få tingene til at hænge sammen. At terminen pludselig kan være hård. At flexlånene slår igen. At alt muligt er bekymrende, fordi der er rødt på udtoget hver måned.

    Men når jeg hører nogen snakke om hvor hårdt det er, mens de sidder på en cykel til 5000, har overtøj på for 3000, en taske over skulderen til 2000, et par støvler til 1500 og taler i en telefon til 4000, så kan jeg ikke tage dem alvorligt. Må fnise. Og når jeg så ser, hvor mange iPads, dyre løbesko, hel- og halvny køkkener, Pandora-samlinger, billeder fra fjortendagesferier syd for alperne og alt muligt andet der hober sig op i vores hjem, så vender jeg helt ærligt øjnene mod himlen.

    Vi er sindssygt rige!

    Eller rettere: vi lever sindssygt godt. Måske for lånte penge, men det skulle vi så nok lade være med.

    Måske kan du ikke genkende dig selv i det billede. Måske er cyklen købt brugt, måske er rækkehuset en beskeden, ældre sag, som I selv piftede op, måske er tasken over skylderen en kopi til en halvtredser, måske går ferien til Amager Strand. …jamen, så det det måske fordi I slet ikke ER en del af den øverste totredjedel? …jamen, i såfald ingen pegen fingre herfra.

    Også overordnet – som samfund – ser jeg enorm rigdom. Jeg ser bankpakker til 48 milliarder – der udelukkende er en følge af de øverste totredjedels tossede friværdi-spil. Jeg ser forslag om en havnetunnel i KBH for 28 milliarder og tænker at det er middelklassen og opefter som (igen) får en gave, for det er jo dem der har bilerne. Jeg ser et landbrug, der får ufattelige mængder af penge for at holde udenlandske konkurrenter ude. Måske klogt for selvforsyningens skyld, men i hvert fald kun noget man som samfund gør, hvis man er MEGET rig.

    Og nej, jeg plæderer ikke for at vi skal give vores penge til “de dovne” eller “de fremmede”. For det første fordi det ikke passer at vi gør det. Langt de fleste overførselsindkomster går til vores egne børn på SU eller til vores egne forældre på pension. Eller vores ven der røg på flasken eller vores veninde der passer sin handicappede datter selv. Eller til helt almindeligt arbejdsløse. Det kunne vi lade være med, men så skal hver enkelt familie i stedet selv betale, så regnestykket er nok det samme. Til gengæld er trygheden vidt forskellig.

    Der ryger også nogen til nassere og snydere, klart. Men de største nassere og snydere findes øverst, hvor fiduserne – og dem er der mange af – måles i to- og tre-cifrede milionbeløb. Der ser jeg den største rigdom, og den er beviseligt vokset det seneste femten år. Den nuværende socialdemokratiske regering fortsætter den bevægelse.

    Nå, men du var jo osse igang med at luft lidt afstand til alle de fremmede sprog du hører i S-toget. Det er ikke dem der tager dine penge, vær tryg ved det. De arbejder til lønninger ingen dansker gider og i jobs vi ville hade. Selvfølgelig er der lommer af nasserøve der også. Som eksempelvis den vanvittige mafia-roma-familie som EB elsker at forarge os med. Men jeg kan forsikre dig for, at det idag er MEGET svært at rejse til Danmark og få nogen som helst former for støtte. Selv danskere, der er selvforsørgende kan ikke engang have en ægtefælle fra et andet land mere. Tæt på hvor jeg bor, har et polsk par boet på en bænk hele vinteren – de må ikke få mad/husly fordi de ikke er de rigtige papirer. Man kan sige at de skal rejse hjem, selvfølgelig. Men ikke at de nasser på systemet. Der er prop i allerede.

    Når alt det er sagt, så tror jeg også vi taler forbi hinanden. Jeg siger ikke at det skal være en dans på roser at tilhøre bunden af samfundet. Jeg siger, at det geniale ved det danske samfund har været, at der i en periode var en helt særlig ligheds-kultur. At vi alle – høj og lav – brugte de samme skoler, hospitaler, uddannelser, læger, sociale systemer etc. Og at kvaliteten var/er høj. Det fik høj og lav til at respektere hinanden i måske næsten historisk omfang.

    Men…
    Når SU’en bliver så lav, at man bare SKAL have hjælp af mor eller far eller forgælde sig…
    Når ventetiden hos lægen og på hospitalet er stor og kvalitet er som på en billig fabrik…
    Når andelsbolig-systemet er kapitaliseret, så den måske billigste boligform forsvandt…
    Når den kollektive trafik skal nøjes med 18 milliarder til hele landet (måske) efter 20-30 års nedslidning..
    Når folkeskolerne ligner slum og deres lærer ikke har tid til at forebrede undervisningen…
    Når dem med udenlandsk baggrund bliver prygeknabe for alt…
    Når hjælpen til handicappede – født sådan eller ramt af ulykke/sygdom – udhules…

    Så vælge de som kan, at købe private løsninger. Hvilket i den grad bliver støttet af både “de blå” og nu også “de røde”. Rigdommene i samfundet flyttes til privat hænder. Ikke dine, ikke mine, men de store virksomheder der sælger os sundhed, forsikringer, lån, boliger og ikke mindst alarmer.

    Det bliver lanceret som frihed, men er i min optik dumhed. Fordi det gør samfundet langt mere skævt og dermed utrygt. Og man er ikke fri nå man er utryg.

  9. Vi bliver ædt nedefra af folk, der vil gøre halvanden mands arbejde for en halv mands løn, på den halve tid og leve på en muggen madras i en jordslået campingvogn og æde torskerogn direkte fra dåsen….. – og det sætter så standarden for, hvad vi andre er nødt til at byde ind med, fordi den ultimativt laveste pris er absolut højest tænkelige acceptable pris.
    Finanserne er skam ikke i krise her….. det er vores etik.
    Når folk spørger mig hvordan jeg lever for hvad jeg har, svarer jeg “det ved jeg ikke”…. For jeg ved, at hvis det rygtes, hvad der rent faktisk kan praktiseres, så er der straks en der tænker ” de penge….. dem ska’ jeg ha’ fat i “. For intet i livet er vigtigere end penge, åbenbart.
    Vi er en nation af selvtilstrækkelige røvhuller der brokker os over prisen på mælk og kartofler, hele vejen hen til døgneren, hvor vi uden at blinke betaler en halvtredser for en pose chips og en halv liter cola (flasken smider vi i en hærværksramt, arkitekttegnet kommunal skraldespand). – Altimens vi accepterer, at studerende skal leve for et beløb der, når huslejen er betalt, lige dækker en gang spaghetti og en flaske ketchup.
    Men jeg går stille med dørene… For hvis dét rygtes….. “Hvem har sagt at de skal ha’ råd til ketchup ? …. og…. Mælk og kartofler…. Jeg ser muligheder her”.
    Der er kun to ting der er uden grænser, sagde Einstein. Universet og stupiditet, og han var ikke engang sikker på universet. Men grådigheden havde han åbenbart ikke rigtigt stiftet bekendtskab med.
    Ja…. lad os da læne os tilbage mens skuden synker og bekræfte hinanden i, at vi gør det rigtige…. Det er så fedt at drukne i selvretfærdighed.
    Har man kigget universet og historiens gang bare lidt efter i kortene, så ved man også hvad enden på det her bliver……
    Næste gang du ser hvilken iver der lægges for dagen, i bestræbelserne på at markedsføre en politisk strategi, så ihukom dette: Hvis en forretning virkelig VAR så skidegod, så ville sælgeren ikke behøve at gøre SÅ voldsomt reklame for den.
    We fail. Because we are trying to meet the future by doing what we did in the past.

  10. Jacob, du har helt ret når du siger, at der er gået sur politik i den – foråret er på vej og det skal nok gå alt sammen :0)

Skriv et svar

