Damernes Globale Slåssedag – ptfh!

Nå,  men forleden blev jeg så skidesur over at Hollywood-film KUN handler om mænd, og at “Divaer i Junglen” er så dum-tøset at sjælen falmer lidt hver gang man tænker på det. Så transen sprang ud igen, denne gang som feminist.

Men nu, på Damernes Globale Slåssedag, kommer jeg så i tvivl. For Kvindehuset – der vel for Sytten bør se dagen som en kombi af sprøjteorgasme og D-dag  – har et program der må siges kun at henvende sig til en udvalgt skare. Måske endda uddøende, om ikke andet af kønshårsflækkende kedsomhed.

Tjek fx. disse to vidunderlige programpunkter:

13.00 – 14.30: ”I Godots venteværelse”: Gritt Uldall-Jessen og Kajsa Dahlberg afholder reading af deres omskrivning af Samuel Becketts værk “Waiting for Godot”, kombineret med en dagbog skrevet af feministiske aktivister under en bz-aktion i Umeå, Sverige i 1983.

17.00 -18.00: Rødstrømpemanifest og meningen med Femø

Helt fucking ærligt! Vi lever i 2012 – it’s the FUTURE, ladies! Dagbogscitater fra en BZ-aktion i Umeå i ’83? …Det lyder værre end en parodi på DR fra før år 2000.  Og Rødstrømpemanifest og Femø?!? …ÅMG! Har en bongotromme nu igen kilet sig fast i tidsmaskinen?

Og de andre indslag er kun marginalt bedre.

Jeg vil vove den påstand, at hvis Kvindehusets über-urte-oldschool-kusse-program blev offentligt kendt, så ville det direkte skade kvindesagen. For sjældent har nogen skreget “Lukket fest” så tydeligt. Det er jo Kvindernes Internationale Lad-os-være-i-fred-dag.

Sig mig lige…

– Hvor er aktionen mod alt det lyserøde prinsesselort fra BR og Disney som vores døtre søbes ind i? (…og det flammefyldte dødningepis som sønnerne får?)

– Hvor er den landsdækkende kampagne der opfordrer kvinder til at gå en time tidligere hjem, når nu lønnen stadig er markant lavere?

– Hvor er det sjove stunt på FB hvor alle kvinder kalder sig “chef” for en dag i protest mod de mandlige bestyrelser og direktioner?

Pisse-smart at være trans. I dag vil jeg bare være en helt almindelig mand på det sejrende hold. Damerne er jo tydeligvis ikke værd at satse på.

 

OPDATERING
Har fået dårlig samvittighed over at nedgøre indslaget om Godot/BZ-ere. For måske er det vildt fedt. Måske skrev BZ-damerne noget fedt i deres dagbøger. Og det skal i hvert fald have lov at findes – nedhakning af andres passion er en ussel sport. Undskyld. Pointen er blot at sådan en aktivitet ikke er udfarende nok på en kampdag, ligegyldig hvor god den er.

.


Enig, og tænker andre bør høre sangen? Så husk at dele nedenfor.
Uenig? Skriv for hulan. Det er før sket at transen tog fejl. Måske.

10 thoughts on “Damernes Globale Slåssedag – ptfh!

  1. Du har så ret. Hvorfor skal denne dag i øvrigt også bruges til noget så blargh som motherfucking missoirer? Det er så fløjtende ligegyldigt hvem der pisser hvor og hvordan i Fælledparken når der fortsat er et kæmpe løngab. IH jeg kan blive så fucking sur.

  2. Personligt ville jeg foretrække, at dagen hed: Verdens internationale ligestillingsdag og at der var fokus på, at selv kønnene er forskellige, så er de mennesker inden delkategori mænd og kvinder endnu mere forskellige.

  3. Jeg dog elsker din blog.
    Vild og medmenneskelig på samme tid.
    Det er som om du taler menneskets sag og det håber jeg du vil blive vef med, for der er så mmeget brug for det. kh gitte

  4. du har så ret – jeg ville hoppe lige på en demonstration mod legetøjsfirmaernes lyserøde contra våbenverden som man kun kan være medlem af hvis man er hhv en lille pige og en lille dreng, mens der er flere af de officielle programmer der ikke kan få mig op ad stolen. Jeg synes du skulle ansøge uopfordret som event-mager hos Kvinfo eller Kvindehuset, så ville du helt sikkert få flere trukket hen til deres arrangementer :-)

  5. Følger din blog med stor interesse og NU er jeg så nødt til at kommentere, for hold nu kæft hvor har du ret! De eksempler du kommer med fra Kvindehuset synes jeg illustrerer en opfattelse af kampdagen, som noget, der kun hører det forrige århundrede til, en historisk mærkedag, hvor man nostalgisk mindes fortiden, ‘those were the days’. I al beskedenhed betragter jeg mig selv som en moderne feminist, men jeg føler mig altså overhovedet ikke tiltrukket af det program, de disker op med. Jeg kan jo slet ikke være med der. Og undskyld mig, det er altså ikke fordi jeg er uintelligent, men hvem fa’n er Godot??? Og mht. dit forslag om en aktion mod prinsesselortet: skide god idé, jeg er SÅ meget på. I min datters børnehave har de gudhjælpemig kønsopdelte dage, hvor pigerne får prinsessekjoler på og klipper prinsessekroner i guldpap, og hvor drengene er pirater, laver bål og snitter i pinde. Min datter ææælsker det (heldigvis, for det ville sgu være synd for hende, hvis hun ikke var til prinsessehysteriet), men jeg synes bare det er så forkert. Det gør helt ondt indeni ved tanken om at der kunne være børn, som føler sig forkerte, fordi de ikke lige passer ind i de der ultrastereotyper, de bliver præsenteret for. Dét vil jeg gerne kæmpe imod!

Skriv en kommentar